Festiwal Karpacki

Relacja z Festiwalu

Festiwal Karpacki - Sierpniowe Wieczory Muzyczne w Dworze Kombornia

(9-15 sierpnia 2014r.)

Dwór Kombornia Hotel & SPA - Festiwal Karpacki...muzyka jest początkiem i końcem wszelkiej  mowy... – Ryszard Wagner

Muzyka jest najbardziej uniwersalnym językiem komunikacji uczuć i emocji, co sprawia że rozumie i czuje ją każda żywa istota.

W sierpniowe wieczory w Dworze Kombornia melomani mieli możliwość bezpośredniego odczuwania  piękna Świata wyrażonego w tonach arcydzieł muzycznych, które brzmiały w klimatycznej przestrzeni stworzonej przez zabytkową architekturę otoczoną wiekowym parkiem.

Różnorodne stylistycznie utwory, na serio i z przymrużeniem oka, interpretował, koncertujący głównie za granicą, pianista i kompozytor - pan Marcin Dominik Głuch.

Niezwykłej przyjemności słuchania  muzyki towarzyszyły opowieści o historii muzyki oraz biografiach muzyków i kompozytorów.

Dzień Pierwszy

Była piękna muzyka, łzy wzruszenia i gorące oklaski! Pan Marcin Dominik Głuch zabrał słuchaczy w podróż po pięknych utworach - Brawo!

Koncert fortepianowy - szlagiery muzyki rozrywkowej
Serenady i szlagiery muzyki włoskiej
Muzyczne portrety: Bill Evans, Michael Legrand, Celine Dion, Nina Simone
Polska piosenka w aranżacjach fortepianowych - utwory z repertuaru:
E. Geppert, E. Bem, K. Prońko i innych wykonawców

Dzień drugi za nami...

Specjalny Koncert Charytatywny - dedykowany Danielowi Zimie, jednemu z podopiecznych Stowarzyszenia "Czyń Dobro Mimo Wszystko". W tym dniu Marcin Dominik Głuch zabrał słuchaczy w kolejną podróż po krainie muzyki - mogli posłuchać transkrypcji utworów następujących twórców: Wagnera, Schuberta, Rossiniego, Busoniego, Planquette'a, Chopina oraz Brucha. Szczególne wrażenie na publiczności zrobiło "Kol Nidrei" ostatniego z w/w twórców.

Słynne tematy operowo-symfoniczne w wersji na fortepian solo (cz.1)
R.Wagner-H.Ollivier, Fantazja z opery "Śpiewacy Norymberscy”
F.Schubert, Uwertura do opery „Rozamunda”
G.Rossini-G.Herz, Wariacje na temat finałowego ronda z opery  „Kopciuszek”
F.Chopin-E.Wild, Larghetto z II Koncertu fortepianowego f-moll op.21
M.Bruch-R.Schultz, Kol Nidrey op.47
P.Cornelius, Fantazja z opery „Kalif z Bagdadu”
R.Planquette-R.P.Cramer, Bukiet Melodii z opery „Dzwony z Corneville”

Dzień trzeci

Na początek koncertu, na prośbę stałych słuchaczy Festiwalu,  ponownie wykonany został  "Kol Nidrei" Brucha. Następnie słuchacze podróżowali  wśród utworów takich kompozytorów jak Offenbach, Meyerbeer, Halevy czy Bizet. Najwięcej pozytywnych emocji dało się odczuć w trakcie wykonania "Tańców Węgierskich" Brahmsa i bukietu melodii z "La Traviata" Verdiego. Tego dnia festiwalu gwoździem programu było wirtuozowskie wykonanie przez Pana Marcina Dominika Głucha trzech scen z opery "Egeniusz Oniegin" Czajkowskiego.

Słynne tematy operowo-symfoniczne w wersji na fortepian solo (cz.2)
J. Offenbach, Barcarola z opery „Opowieści Hoffmana”
G.,Meyerbeer, Capricio Brillant z opery „La Prophete”
F. Halevy, Bolero na motywach opery „Żydówka”
P. Czajkowski, „Eugeniusz Oniegin”
Antrakt, Walc-Mazurek i Scena z I odsłony II Aktu
Introdukcja, Scena i Aria Leńskiego z II odsłony II Aktu
G. Bizet – A. Kamenski, Antrakt do IV aktu opery „Carmen”
J. Brahms, 4 Tance Węgierskie nr 1,3,6,7
G. Verdi – F. Beyer, Bukiet Melodii z opery „La Traviata” op.42

Dzień czwarty podroży - muzyka Regionu Karpackiego

Na koncertach w Polsce niezbyt często można usłyszeć muzykę z Czech, Słowacji, Ukrainy czy Rumunii. Były to więc nowe doznania dla większości słuchaczy, a same utwory różnorodne ale i trudne w odbiorze. Zupełnie inaczej słuchało się muzyki z Węgier, częściej granej i lepiej znanej polskim słuchaczom. W ostatniej części koncertu zabrzmiały utwory rodzimych kompozytorów co sprawiło, że słuchacze mogli poczuć się jak każdy Polak wracający  z zagranicy - po powrocie do kraju jest zawsze  jakoś tak lekko, ciepło, przyjemnie...

Koncert z muzyką fortepianową Regionu Karpackiego
St. Moniuszko, Fantazja z opery „Halka” (Polska)
F. Dussek, Sonata G-dur op.45 nr 2 (Czechy)
V. Novak, Suita słowacka op.32 (Słowacja)
G. Enescu, Suita w starym stylu op.3 (Rumunia)
Th. Akimenko, Trois Morceaux op.16 (Ukraina)
J. Takacs, Rapsodia op.43 nr 1 (Węgry)
J. von Beliczay, Wariacje na temat pieśni węgierskiej op.28 (Węgry)
Muzyka filmowa W. Kilara, W. Kazaneckiego, A. Kurylewicza, W. Głucha (Polska)

Piaty dzień podróży za nami

Mozart, Smetana, Beethoven, Czajkowski - cóż więcej można powiedzieć?
Było pięknie !!!

Wieczór Melomana - sonaty fortepianowe
Sonaty W. A. Mozart Sonata A-dur " Alla Turca " KV 331
B. Smetana, Sonata g-moll
L. van Beethoven, Sonata B-dur op.22
P. Czajkowski, Sonata cis-moll op.80

Szósty dzień podróży - koncert  finałowy

Piękna muzyka  - Chopina, Leszetyckiego, Stojkowskiego, Magina - stworzyła świąteczny nastrój w  94  rocznicę Bitwy Warszawskiej podczas wojny polsko-bolszewickiej.
A po antrakcie:
" Lutnia Polska" Wroński ego ! - jakże piękna, patriotyczna, a trochę  zapomniana (tu część publiczności nuciła pieśni i pojawiły się łzy patriotycznego uniesienia). Potem autorskie wykonanie przez Pana Marcina Dominika Głucha klimatycznych utworów "Ballada Odrzykońska" i "Rymanowskie nastoje".
A na finał:
 "Rapsodia Polska" Tansmana,  po której publiczność nagrodziła artystę owacją na stojąco!!!
Bis: Chopin.
I na tym kończy się ta edycja Festiwalu Karpackiego - na kolejne wieczory w Dworze Kombornia zapraszamy już na przełomie roku.

Polska Dusza - Koncert patriotyczny
F. Chopin, 3 Walce op.64
F. Chopin - C. Reinecke, Romance z I Koncertu fortepianowego e-moll op.11
T. Leszetycki, Serenada op.43 nr 1
Z. Stojowski, 6 Klavierstucken op.29
M. Magin, Miniatury Polskie
A. Wronski, ,Lutnia Polska (zbiór melodii patriotycznych i religijnych )
M. D. Głuch, Ballada Odrzykońska, Rymanowskie nastroje
A. Tansman, Rapsodia Polska

O artyście

 

O artyście:

Marcin Dominik Głuch, pianista, dyrygent, antropolog kultury i kompozytor: urodzony 7 maja 1973 w Warszawie.
Studiował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie - dyrygenturę chóralną u Antoniego Szalińskiego, kameralistykę fortepianową u Krystyny Makowskiej-Ławrynowicz oraz kompozycję pod kierunkiem Romualda Twardowskiego. Swoją pracę magisterską pt. Obecność polskiej kultury muzycznej w Göteborgu na przykładzie Filharmonii - napisał i obronił z wynikiem celującym w czerwcu 1997 roku.


Od 1997 roku był zatrudniony jako pianista w Performing Arts School “Dansforum” w Göteborgu w Szwecji, gdzie ponadto współpracował z Festiwalem Naukowym, Festiwalem Filmowym, Wyższą Szkołą Muzyczną i artystami: Piotrem Skałubą, Janem Englertem, Piotrem Janowskim, Grantem Martyrosianem, Dawidem Dorelem Ambrusem, Małgorzatą Gucewicz-Boublej, Birgitt i Ellen Finnilä oraz choreografami: Lią Schubert, Vaclavem Havlikiem, Marianą Dascalu i Ran Hamilton.

W 2002 roku jego balet "Wspomnienia z ogrodu" miał swoją premierę w Teatrze Tir Na Nog w Göteborgu. W latach 2002-2007 współpracował z Instytutem Polskim w Sztokholmie, Rzymie i Pradze, Szwedzkim Kościołem Protestanckim w Berlinie, w Nicei, Paryżu i Palmie na Majorce.

W sezonie artystycznym 2006-2007 był gościnnym pianistą i chórmistrzem Teatru Muzycznego "Rampa" na Targówku w Warszawie, gdzie przygotowywał przedstawienie Brat Naszego Boga z muzyką Z. Koniecznego. Marcin Dominik Głuch był ponadto pianistą Baletu Monte Carlo w Monako. Z kompanią tą prezentował się między innymi w takich miejscach jak: Shangai Grand Theatre Arts Center, Pekin Tiangiao Theatre – Chiny, Auditorium de Dijon, Grand Theatre Massenet St. Etienne, Auditorium Merignac Bordeaux - Francja, Teatro de la Maestranza - Sevilla, Forum Grimaldi - Monako, Ludwigsburg Schlossfestpiele 2005-Niemcy, Cankarjev Dom w Lubljanie - Slowenia, 32 Festival Internacional Cervantino w Guanajuato - Meksyk oraz w Detroit Opera House i Mahalia Jackson Theater for the Performing Arts w Nowym Orleanie - USA.

Pomiędzy 2007 i 2009 roku w polskich szkołach muzycznych I i II stopnia przeprowadził klasy mistrzowskie dla młodych pianistów poświęcone "Pracy nad dźwiękiem, frazą i zdaniem muzycznym i wpływem tej pracy na rozwój wyobraźni muzycznej dziecka". Od sezonu artystycznego 2008/2009 współpracuje gościnnie z duńskim wydawnictwem Samfundet w Kopenhadze (www.samfundet.dk) oraz szwedzkim wydawnictwem (www. gehrmans.se) jako gościnny pianista. Od sierpnia 2009 roku rozpoczął podobną współpracę z Fennica Gehrmans w Helsinkach (www.fennicagehrman.fi).

Od 2002 roku czynnie propaguje polską muzykę fortepianową występując dla Stowarzyszeń Polonijnych w Europie. Jego prezentacji można było słuchać w: Stowarzyszeniu "Polonica" w Aix-en-Provence, Stowarzyszeniu Polsko-Niemieckim w Bremie (otwarcie wystawy poświęconej pamięci Artura Rubinsteina), Towarzystwie Polsko-Niemieckim w Schlezwigu (koncert z okazji 5 rocznicy przyjęcia Polski do Unii Europejskiej), Towarzystwie Polsko -Włoskim w Modenie, Towarzystwie Polsko-Duńskim w Esbjergu i Aalborgu oraz Towarzystwie Polsko -Węgierskim w Dunajvaros. W 2008 roku wystąpił wraz ze śpiewakiem Marcinem Bronikowskim w Ambasadzie RP w Londynie.

Marcin Dominik Głuch jest również autorem wielu publikacji naukowych poświęconych antropologii polskiej kultury muzycznej w Szwecji. Prace te odnaleźć można m. in. w Bibliotece Instytutu Polskiego w Londynie oraz Królewskiej Bibliotece w Sztokholmie.

Patronaty medialne: